Marka to nazwa, symbol (znak graficzny) lub ich kombinacja stworzona w celu identyfikacji dóbr i usług oraz ich wyróżnienia wśród produktów konkurencyjnych.
Jej istotą jest bezsprzecznie aspekt wizerunku marki w zasadniczy sposób wpływający na jej wartość dla rynkowych odbiorców, np. prestiż, ekologiczność, nietuzinkowy styl.
Istota marki może mieć podłoże obiektywne, np. cena, właściwości użytkowe, tradycja lub subiektywne będące wartością dodaną o charakterze psychologicznym.
Niezależnie od wszystkiego istotą marki powinna być odmienność.
Dla wyróżnienie się w tłumie nadanie sensu istocie marki, niesamowice ważne są elementy takie jak:
• Posegmentowanie rynku
• Ochrona innowatora przed naśladowcami
• Ułatwienie przechowywania informacji
• Wytłumaczenie sensu i istoty oferty
• Swoisty kontrakt między producentem a nabywcą
Znając znaczenie istoty marki, należy zastanowić się nad jej funkcjami. Co możemy zyskać dzięki marce i jakie funkcje jest ona w stanie dla nas spełnić?
- oznaczenie pochodzenia produktu jest gwarantem jego oryginalności
- marka obiecuje określone korzyści efektów użycia (powatrzalność)
- jest elementem upraszczającym proces zakupu
- zapewnia nabywcy wsparcie w kłopotliwej sytuacji
- redukuje zakupowe ryzyko
- pełni funkcję transformacyjną, kóta można zobrazować efektem pacebo
- pełni też funkcję symboliczną będącą narzędziem komunikacji niewerbalnej oprócz tego posiada funkcje:wyróżniającą i strategiczną